Moto GP startopstelling
Moto GP startopstelling

Moto GP kwalificatie en training

Hier legt Keith Huewen de regels voor kwalificatie en training in de Moto GP uit. Zijn algemene uitleg over de Moto GP en Keith’s antwoorden op nog meer Moto GP vragen, kun je vinden op deze pagina’s:

Moto GP basisregels en veelgestelde vragen

Moto GP motoren en banden

Moto GP circuits en kalender

Moto GP puntensysteem en racers

Moto GP veiligheid en straffen

 

Moto GP kwalificatie

Hoe werkt de Moto GP kwalificatie?

“Ik ben dol op de Moto GP kwalificatie! Die is een beetje gekopieerd van de Formule Een, maar verbeterd. De vrije trainingen starten op vrijdag, met de laatste vrije training op zaterdag. De eerste drie sessies zijn doorslaggevend. De kwalificatiesessies duren elk slechts 15 minuten – de één na de ander. Een Moto GP duurt in feite drie dagen: vrijdag vrije training, zaterdag de laatste vrije training en kwalificatie, zondag de warming-up en de race. Geen tests vooraf – er is een limiet aan hoeveel je elk seizoen kunt testen.”

“De renners met de snelste 10 rondetijden tijdens de eerste drie vrije trainingen gaan automatisch door naar kwalificatie 2. Q2 is de belangrijkste kwalificatie en beslist over de eerste vier rijen van de startopstelling. De rijders van 11 tot 23 komen uit in kwalificatie 1. In Q1 worden de startposities vanaf rij vijf naar achteren verdeeld, maar de twee snelste rijders uit Q1 mogen meedoen in Q2. Deze 12 mannen strijden dus om de voorste vier rijen van de startopstelling. Op elke rij starten drie rijders.”

Wat is de Moto GP startopstelling? Hoe ziet die eruit?

“De startrijen verspringen – pole positie is iets vóór positie 2, die weer iets vóór de nummer 3 aan de start staat. Positie 3 op de eerste rij is ongeveer 3 meter vóór de tweede rij, enzovoort. Op elke rij starten drie motoren. Vroeger waren dat er vier, maar in 2004 is dit gewijzigd om de renners meer elleboogruimte te geven.”

Hoe worden de startposities in de Moto GP bepaald?

“De startopstelling wordt bepaald door de rondetijden in Q1 en Q2. Hoe sneller je tijd, hoe meer naar voren je start – dat is waar het allemaal om draait in de Moto GP”

Hoe krijgt een rijder de pole positie in de Moto GP?

“De rijder op pole positie zal de snelste tijd in Q2 hebben gereden, zolang hij onderweg geen strafpunten heeft opgelopen. De koersdirectie kan een boete geven als je een oneerlijk voordeel hebt behaald door buiten de baan te gaan en een stukje af te snijden. Dan kan een rijder een plaats terug worden gezet. Dit komt regelmatig voor, vooral in de kleinere GP klassen.”

Wat is een goede kwalificatietijd in de Moto GP?

“De snelste! Het is onmogelijk te zeggen. Alles hangt af van de omstandigheden en het circuit.”

Moto GP training

Kun je ons iets vertellen over de vrije training in de Moto GP?

“De vrije trainingen zijn net zo belangrijk als de kwalificatie. Je komt naar het circuit met de basisinstellingen voor jouw fiets, alle gegevens die je hebt verzameld door de jaren heen. Die kunnen nutteloos blijken als gevolg van veranderingen in de regels of de omstandigheden op het circuit, dus je bent voortdurend aan het werk om de motor te optimaliseren. De vrije training is de kans om dit te doen. De teams zijn constant bezig gegevens te verzamelen en in te loggen – ze kunnen korte of lange runs doen en blijven de motorfiets prepareren tot aan de kwalificatie. Je rijdt geen rondjes om van het landschap te genieten. De vrije training is er om dingen uit te vinden en sneller te gaan.”

Moto GP wedden

Moto GP is niet alleen een uiterst spannende sport om naar te kijken, maar ook om op te wedden. Fans kunnen kiezen uit een aantal wedmogelijkheden, zowel op het kampioenschap en de individuele Grand Prix races.

Ga naar onze Moto GP weddenschappen

Wedregels

Net als de Moto GP en elke andere sport, kent wedden zijn regels, opgesteld voor maximaal speelplezier en fair play. Hier kun je zien hoe we wedden op sport leuk, eerlijk en gemakkelijk maken voor iedereen.

Wedregels

Alle sportweddenschappen

X