Hier vertelt Keith Huewen over de motoren en de banden in de Moto GP. Zijn deskundige uitleg over specifieke aspecten van Moto GP racing kun je vinden op onze pagina’s:
Moto GP basisregels en veelgestelde vragen
Moto GP kwalificatie en training
Moto GP puntensysteem en racers
Moto GP veiligheid en straffen
Moto GP motorspecificaties
Kunt je ons iets vertellen over de motor van een Moto GP motorfiets? Wat zijn de specificaties?
“De typische motor is een 4 cilinder 1000 cc viertakt zonder turbo. De ECU software van de besturingseenheid is voorgeschreven en wordt gecontroleerd door de organisatie om elektronisch bedrog te voorkomen. Sommige motorfietsen hebben V4 motoren, andere zijn standaard vier cilinders, allemaal met handgeschakelde versnellingsbakken en zes versnellingen. De Ducati is zonder twijfel de snelste motor op het circuit, maar de nieuwe regels gaan die kloof verkleinen. De onafhankelijke fietsen zijn nu nog maar een paar tienden van een seconde van de fabrieksmotoren verwijderd .”
Wat is het vermogen van een Moto GP motorfiets?
“Ze hebben meer vermogen dan bandengrip, het wordt alleen beperkt door de elektronica en door de durf van de rijder. Er worden nooit officiële cijfers verstrekt, maar ten minste 290 pk zou een goede gok zijn. Het is interessant: de manier waarop de motorinhoud op en neer is gegaan in de Moto GP en daarmee de kracht die wordt overgebracht op het achterwiel. De Moto GP kende 500 cc viertakt (4T) en tweetakt (2T) motoren tot aan 2002 – dat was de kubieke capaciteitsgrens van de motor tot dan toe. Vanaf het seizoen 2003 veranderde dat in viertakt en 990cc – misschien een vreemd vermogen, maar bedacht om de potentie van de 500cc tweetakt motoren te evenaren. Toen werd het 800cc, van 2007 tot 2012, wat een compleet andere rijstijl vereiste. Maar vanaf 2012 wordt de Moto GP verreden op 1000cc machines. Dat is een motorfiets die in het algemeen goed werkt voor ingenieurs en rijders.”
“De 500cc tweetakt fietsen waren ongelooflijk snel en moeilijk te rijden. We hadden geen traction control in die dagen, geen launch control, geen wheelie control en geen van de elektronische snufjes die we nu hebben. De complexiteit van een motorfiets tegenwoordig is ongelooflijk. De 500cc tweetakt motoren waren gewoon vliegende machines, ze waren zo krachtig. Ik hield echt van tweetakt motoren, maar nu hebben we dus viertakt motoren. Ze lijken op wegmotoren en dat is waar de fabrikanten naartoe willen met de motorontwikkeling. In theorie heb je in een tweetakt minder cylinderinhoud nodig voor hetzelfde vermogen als in een grotere viertakt motor.”
Wat betekent tweetakt en viertakt?
“De op- en neergaande zuigerbeweging van een tweetakt levert kracht bij elke omwenteling van de krukas. Bij een viertakt is dat om de twee omwentelingen. Hoewel goedkoop te fabriceren, was tweetakt onaanvaardbaar voor het milieu, dus zijn we overgegaan op de relatief ‘zachtere’ krachtbron van de viertakt.”
“Natuurlijk zijn tweetakt motoren krachtiger, maar er komt een hoop engineering bij kijken, dus het is niet gemakkelijk om te zeggen waar we heengaan in de toekomst.”
Hoeveel weegt een Moto GP fiets?
“157 kilogram is het minimum gewicht, daaronder breek je de technische voorschriften en word je onmiddellijk gediskwalificeerd Als je een regel overtreedt sta je buiten, dat waardeer ik in de spelregels Deze gewichtslimiet houdt geen rekening met de rijder, zoals in de Moto2 en 3.”
“Ik heb Danny Aldridge, de technisch directeur van de Moto GP, gevraagd waarom ze het gewicht van de renners niet mee tellen. Hij zei dat het niet zoveel verschil zou maken. Deze fietsen zijn zo krachtig, met zoveel pk’s, dat extra gewicht weinig uitmaakt. In Moto2 en Moto3 maken een paar kilo wel een enorm verschil. Het gewicht van de bestuurder meenemen in de berekening stuitte ook op verzet van een paar teams.”
Hoeveel kost Moto GP fiets?
“Er is geen limiet aan wat volledige fabrieksteams, zoals Honda, Ducati, Yamaha en Suzuki, kunnen besteden aan hun motorfietsen. Onafhankelijke, kleinere teams betrekken hun motoren van deze grote fabrikanten. Er is wel een grens aan hoeveel een fabrikant een onafhankelijk team in rekening kan brengen voor de huur van die motorfiets – de onafhankelijke teams zijn namelijk niet de eigenaar van de fietsen, ze worden van de fabrikanten gehuurd. De huurkosten van een Moto GP motorfiets bedragen ongeveer € 2,3 miljoen.”
Moto GP banden
Kun je iets zeggen over de verschillende banden die worden gebruikt?
“Banden zijn erg belangrijk. De teams stellen hun motorfietsen er op af. Als je je banden niet economisch gebruikt, zal dat ergens verderop in de race van invloed zijn. Voorafgaand aan de trainingen spenderen teams en rijders onevenredig veel tijd aan twee dingen – aan de toestand van het circuit en aan banden en grip. Het doel hiervan is om op het juiste moment banden te kunnen wisselen. Vanaf 2009 was Bridgestone de enige leverancier. Sinds 2015 is het Michelin. De renners die ik heb gesproken zijn echt blij met de nieuwe banden. We zien recordtijden.”
“De banden kun je herkennen aan de gekleurde strepen eromheen. Geel geeft aan dat het om een harde band gaat, zwart (ongemarkeerd) betekent medium en wit zacht. De samenstelling van de banden kan symmetrisch of asymmetrisch zijn. Symmetrische banden hebben dezelfde samenstelling over het gehele oppervlak. Asymmetrische banden zijn aan één kant harder en aan de andere kant zachter. Dat is nuttig op circuits met zwaardere bochten naar één kant. Er zijn regenbanden en droge banden. Afgelopen jaar bracht Michelin tussenbanden voor vochtige omstandigheden, maar ik verwacht niet dat we ze terug zullen zien.”
Moto GP wedden
Moto GP is niet alleen een uiterst spannende sport om naar te kijken, maar ook om op te wedden. Fans kunnen kiezen uit een aantal wedmogelijkheden, zowel op het kampioenschap en de individuele Grand Prix races.
Wedregels
Net als de Moto GP en elke andere sport, kent wedden zijn regels, opgesteld voor maximaal speelplezier en fair play. Hier kun je zien hoe we wedden op sport leuk, eerlijk en gemakkelijk maken voor iedereen.