KLIK HIER! om te wedden op het Formule 1 seizoen 2018
Vooruitlopend op het Formula Een seizoen 2018, hebben we de gegevens van elke race en kwalificatiesessie in het afgelopen decennium geanalyseerd. En we hebben een aantal interessante patronen gevonden, die je kunnen helpen bij het wedden.
Elk circuit dat in minstens vijf van de laatste 10 seizoenen van de partij was, is gerangschikt naar hoe belangrijk de kwalificatie is, hoe de topcoureurs het doen, hoe spannend de races zijn en hoeveel coureurs de finishlijn halen.
Welke circuits zijn het moeilijkst – en het gemakkelijkst – om de race uit te rijden?
Laten we beginnen met iets dat relevant is voor de openingsrace van de Formule Een campagne 2018: de Australische Grand Prix. Wanneer we elk circuit rangschikken op basis van het aantal coureurs dat de race niet uitrijdt, staat Melbourne bovenaan: meer dan een derde van de deelnemers valt hier uit.
Aangezien het meestal de eerste race in het kampioenschap is, kan dit net zo goed te maken hebben met slecht voorbereide of recentelijk gewijzigde teams – die gevoeliger zijn voor fouten – als met het circuit zelf. Wat ook de reden is, een gokje dat coureurs die niet goed voorbereid zijn de race hier niet uitrijden, zal vaak een kansrijke weddenschap zijn. Hetzelfde geldt voor Monaco.
We hebben ook de circuits geïdentificeerd waarbij het grootste aantal coureurs zonder brokken aan de finish komt. De Chinese Grand Prix – de derde op de Formule 1 kalender van 2018 – biedt goede kansen voor een weddenschap dat een groot percentage de race voltooit. Maar er zijn meer races met weinig uitvallers.
In welke races speelt de kwalificatie de grootste – en kleinste – rol?
Er zijn een paar F1-weekends waarin het echt loont om te wachten tot de kwalificatie is afgelopen voordat je inzet op een coureur. Zoals iedereen die een klein beetje geïnteresseerd is in de F1 weet, is Monaco een berucht moeilijk circuit om in te halen en dit komt tot uiting in de cijfers. 80% van de drie coureurs op de eerste startlijn kwam hier op het podium.
De Grand Prix van de Verenigde Staten lijkt eveneens een lastige om een slechte startpositie goed te maken. Voor beide is het dus verstandig om in te zetten op basis van de kwalificatie.
Omgekeerd zijn er races waarbij het zinvol is om op een outsider te wedden, of erop te gokken dat een sterke coureur een slechte kwalificatie goed maakt. Slechts iets meer dan de helft van de voorste drie aan de start van de Canadese Grand Prix heeft met succes de rest van het veld achter zich weten te houden. Ook de Australische, Belgische en Britse Grand Prix kennen veel drama aan de kop van het peloton.
Hoe zit het met de polepositie?
De snelste kwalificatietijd levert een duidelijk voordeel op, maar op sommige circuits weegt dit zwaarder dan op andere. De Italiaanse Grand Prix op Monza werd in acht van de laatste 10 races gewonnen door de coureur die op polepositie startte. China en Singapore doen hier met 70% niet veel voor onder.
De Grand Prix van Bahrein is veel minder vriendelijk voor de coureur op de eerste startpositie. In slechts twee van de laatste negen races daar wist de rijder met de snelste kwalificatietijd zijn voorsprong vast te houden. Ook op de Hungaroring wordt de leider gemakkelijk afgetroefd, met slechts drie overwinningen in 10 races.
In welke races zijn de verschillen het kleinst?
Als je wilt wedden op een nauwe uitslag, dan springen de twee eerder genoemde circuits waar inhalen moeilijk is eruit. Waarschijnlijk omdat de achtervolgers op een kluitje achter de leider komen te zitten. Kijkend naar het verschil tussen de eerste en tweede plaats, zijn Monaco en de Verenigde Staten verreweg de spannendste races, met een gemiddelde winstmarge van minder dan vijf seconden.
Daarentegen heeft Silverstone vaak comfortabele overwinningen gezien, en ook in China en Australië loopt de gemiddelde winstmarge in de dubbele cijfers, dus hier is nog een andere kansrijke weddenschap om het seizoen mee te beginnen.
KLIK HIER! om te wedden op het Formule 1 seizoen 2018
Welke races wint de uiteindelijke kampioen meestal?
Als je op zoek bent naar de gouden tip voor de eindwinnaar van het seizoen 2018, is het nuttig om te weten welke circuits gewoonlijk de ‘koningsmakers’ zijn. In zeven van de laatste 10 seizoenen – waaronder de laatste zes op een rij – werd de coureur die de Japanse Grand Prix in Suzuka won kampioen. Ook zes van de negen races in Bahrein eindigden in een overwinning voor de uiteindelijke winnaar van het kampioenschap.
Omgekeerd, let niet te veel op wat er gebeurt op Hungaroring, waar geen van de laatste 10 kampioenen heeft gewonnen, hoewel de helft van hen op het podium kwam. Brazilië en Duitsland waren ook lastige circuits voor de uiteindelijke winnaar. Slechts één op de vijf races op beide locaties eindigde in een triomf voor de eindwinnaar.
Blijf bovenop de actie met de bwin-app. Krijg toegang tot meer wedmogelijkheden dan bij welke andere bookmaker ook, en scan ons uitgebreide statistiekmenu om snel de meest kansrijke weddenschappen te vinden. Download nu de beste wed-app die er bestaat.