Haar deskundige uitleg van de F1 basisregels en tal van andere aspecten van Formule 1 racen kun je vinden op deze F1 pagina’s:
F1 basisregels en veelgestelde vragen
Formule 1 auto’s
Welke invloed heeft de evolutie van de Formule 1 raceauto specificaties op de sport?
“Dat is een grote vraag. De moderne F1 auto’s zijn buitengewoon complexe machines. Zo instrueren de ingenieurs de coureurs hoe ze de motorfuncties moeten wijzigen, omdat de afstelling zo nauw luistert. De sport is beslist veel technischer dan het vroeger was.”
“De coureurs klagen de laatste jaren ook dat ze niet voluit kunnen gaan vanwege de banden. Misschien kun je zeggen dat de sport hun een beetje uit handen is genomen.”
“Er heersen ook gemengde gevoelens over de invoering van kunstmatige hulpmiddelen voor het inhalen, zoals DRS (Drag Reduction System) en de MGU-K, die kinetische energie omzet die wordt teruggewonnen bij het remmen. Rijders hebben hierdoor de beschikking een extra 160 bhp (rempaardenkracht) of ongeveer 33 seconden per ronde.”
“Maar de vooruitgang in de technologie heeft de sport ook veel veiliger gemaakt. Dodelijke slachtoffers waren verre van ongebruikelijk in de vroege jaren, maar, afgezien van de tragische dood van Jules Bianchi in 2015, zijn ernstige ongelukken nu veel zeldzamer. Fernando Alonso kon uit een enorme crash tijdens de Australische Grand Prix in 2016 gewoon weglopen. ”
Wat zijn de huidige F1 motorspecificaties en hoe verschillen ze van de vorige?
“Vandaag de dag worden de auto’s aangedreven door 1.6 liter V6 turbomotoren, die in 2014 werden geïntroduceerd. Een integraal onderdeel van de aandrijving is het Energy Recovery System (ERS), dat warmte-energie van de uitlaat en de remmen omzet in meer vermogen. De vorige generatie motoren – tussen 2006 en 2013 – waren 2,4 liter V8-motoren, die vanaf 2009 eveneens ERS gebruikten. In de beginjaren van de F1 konden teams kiezen tussen een 1,5 liter super-charged motor of een 4,5-liter traditionele motor.”
Hoe heeft de ontwikkeling van het stuurwiel de sport door de jaren heen verder gebracht?
“Voorbij zijn de dagen van het houten stuurwiel en de leren handschoenen uit de jaren 1950! Het lijkt nu meer op het spelen van een video game dan op het besturen van een auto.”
“Er zitten zo veel knoppen en schuifjes op om de versnellingen, de motorfunctie, de remmen en de brandstofmix te regelen. Er is een radioknop, zodat de coureurs kunnen communiceren met het team en een drinkknop die door een buisje in de helm van de bestuurder voor verfrissing zorgt. Het betekent dat de coureurs buitengewoon bedreven moeten zijn in het beheersen van al deze knoppen bij zeer hoge snelheid.”
“De stuurwielen zijn geëvolueerd met de toegenomen complexiteit van de auto’s. Dit maakt de sport niet per se beter, maar de DRS knop – dat is de ‘push-to-pass’ knop – zou je bijvoorbeeld wel een verbetering kunnen noemen.”
Formule 1 banden
Welke verschillende F1 banden worden in de sport gebruikt?
“Er zijn racebanden voor droge omstandigheden – ook bekend als slicks. Die zijn er in vijf verschillende samenstellingen van ultrazacht tot hard. Dan zijn er twee verschillende banden voor natte omstandigheden, de tussenbanden en de volledige regenbanden voor als het echt regent dat het giet. Alles bij elkaar zijn er dus zeven verschillende bandenkeuzes.”
Zullen we ooit een verscheidenheid aan bandenkleuren in de F1 zien, of willen de bandenfabrikanten ze voor altijd zwart laten?
“‘De ronde zwarte dingen op de hoek’, zoals ze vaak worden genoemd. Ze zullen waarschijnlijk altijd vasthouden aan de traditionele kleur. Maar toch zien we elk GP weelend wel een verscheidenheid aan kleuren, omdat de verschillende samenstellingen kleurcodes hebben. Paars voor ultrazachte banden, rood voor superzachte banden, geel voor zachte banden, wit voor medium banden, oranje voor harde banden, groen voor tussenbanden en blauw voor regenbanden. Je kunt strepen in deze kleuren zien rond de zijkant van de band.”
Zijn er specifieke F1 bandenregels, die mensen voor wie de sport nieuw is niet kennen?
“Ja. Bandenleverancier Pirelli brengt drie samenstellingen voor elke race. Voor de eerste race in Australië zijn dat zacht, superzacht en ultrazacht. De teams zijn vrij om 10 sets banden kiezen, maar volgens de regels moeten ze ook gebruik maken van twee verplichte sets tijdens de race. Voor Australië zijn dat de zachte en superzachte banden.
“Beslissen welke banden je gebruikt, en wanneer, is allemaal onderdeel van de strategie voor een raceweekend. Dat maak F1 zo spannend, en daarom hebben de teams geniale strategen nodig. De kleinste misrekening over de banden kan ze duur komen te staan.”
Hoe zien de perfecte F1 banden eruit, kun je ons daar iets over vertellen?
“Nou, dat is nogal een raadsel in de Formule 1. Een van de uitdagingen is dat de coureurs de afgelopen seizoenen het gevoel hebben gehad dat ze niet tot hun grens konden gaan, omdat ze tijdens de race aan hun banden moesten denken.. Dit gaat in tegen alles wat ze tot racers maakt, dus ze geven waarschijnlijk de voorkeur aan duurzamere banden. Pirelli is gevraagd om meer ‘raceable’ banden te leveren in 2017.”
“Tot na de eerste paar races van het seizoen zullen we niet echt weten of ze hierin zijn geslaagd, maar we weten wel dat de banden 25% breder zullen zijn dan in 2016. Iedereen is daar enthousiast over, omdat de grip verbetert en de auto’s sneller zullen gaan. Maar voor de rest is het gewoon afwachten.”
“Pirelli zegt dat de rondetijden op de nieuwe banden en met de nieuwe aërodynamicaregels wel drie seconden sneller kunnen zijn dan in 2016. Dat zou geweldig zijn om te zien.”
Wedden op Formule 1
Bij bwin kun je op veel verschillende manieren inzetten op de Formule 1. Zowel voor het kampioenschap als voor de afzonderlijke Grand Prix races bieden we tal van spannende weddenschappen en interessante quoteringen. Een paar mogelijkheden:
- Wereldkampioenschap bij de coureurs en bij de constructeurs
- Head to head weddenschappen: welke van twee teams of twee coureurs zal het beter doen in de race?
- Wedden op de kwalificaties
- Welke coureur schuift de meeste plaatsen op in de eerste ronde?
Regels voor wedden
Net zoals de Formule 1 en elke andere sport, heeft wedden zijn eigen regels, ontworpen voor maximaal speelplezier en fair play. Hier kun je zien hoe we wedden op sport leuk, eerlijk en makkelijk maken voor iedereen.