Wil je meer weten over Formule 1 racen? Kijk dan zeker eens verder op deze pagina’s:
Veelgestelde F1 vragen beantwoord door Sarah Holt
Wat is de Formule Een?
“Formule Een is de top van de mondiale autosport. Teams en coureurs reizen de wereld rond om tegen elkaar te racen in Grand Prix – wat letterlijk betekent: ‘Grote Prijzen’. Ze verzamelen punten voor het coureurs- en constructeurskampioenschap. De sport wordt gesanctioneerd door de Federation International de l’Automobile (FIA). De trofee voor de beste F1 coureur is nog steeds de meest begeerde prijs in de autosport.”
Wat voor motoren hebben Formule 1 auto’s?
“De auto’s worden aangedreven door 1.6 liter V6 hybride turbomotoren.”
Wat is de pole positie in de Formule 1?
“Het is de nummer één plek in de startopstelling voor de race. De bestuurder die de snelste tijd neerzet in de kwalificatie op zaterdag start op pole positie.”
Welke brandstof gebruiken F1 auto’s?
“F1 auto’s gebruiken vrijwel dezelfde benzine die wij op de weg gebruiken – het is ongeveer voor 99% identiek. Niet alle teams tanken echter hetzelfde merk, want ze hebben allemaal hun eigen commerciële deals met leveranciers. Ferrari met Shell bijvoorbeeld, Mercedes met Petronas en Red Bull met Total.”
Hoe hard gaan F1 auto’s?
“Valtteri Bottas klokte een nieuwe topsnelheid van 372 km/u tijdens de 2016 Grand Prix van Mexico. Op een langzamer stratencircuit als Monaco liggen de topsnelheden eerder rond de 280 km/u.”
Hoeveel kost een F1 auto?
“Meerdere miljoenen. De motor en bijbehorende onderdelen zijn het duurste onderdeel van een F1 auto. Er wordt over gesproken om hier een limiet aan te stellen van € 12 miljoen per team. Als je daar het salaris van een topcoureur als Lewis Hamilton, Sebastian Vettel of Fernando Alonso bij optelt, is het een zeer dure business. Een seizoen in de Formule 1 kost een team naar schatting minstens € 41 miljoen euro – en dan praten we over de kleine teams.”
Hoeveel races zijn er in de Formule 1?
“Er zijn 20 races in het Formule 1 seizoen van 2017, van Australië tot Abu Dhabi.”
Hoe werkt de F1?
“Teams moeten zich officieel voor het F1 kampioenschap inschrijven. Ze mogen meedoen met twee auto’s en twee coureurs, met een derde als reserve. Voor het seizoen 2017 is de deelname van 10 teams en 20 coureurs bevestigd. De teams en coureurs reizen de wereld rond om te racen in de 20 Grand Prix op de F1 kalender. De startpositie voor de race wordt bepaald in een kwalificatie op zaterdag. De races vinden plaats op zondag, en de punten worden verdeeld over de top-10 finishers. De behaalde punten worden opgeteld voor het coureurs- en constructeurs wereldkampioenschap, en de coureur en het team met de meeste punten aan het einde van het seizoen worden tot kampioen gekroond.
Hoeveel wegen F1 auto’s?
“In de Formule 1 wordt gekeken naar het totaalgewicht van de auto’s, de bestuurders en de brandstof. Voor 2017 is het minimum gewicht verhoogd tot 722 kg. Dat is 20 kg meer dan vorig seizoen.”
Wanneer begint het nieuwe F1-seizoen?
“Het seizoen begint met de Grand Prix van Australië op 26 maart.”
Wanneer is bijtanken gestopt in de F1?
“Bijtanken werd verboden in 2010.”
Wie heeft de Formule 1 bedacht?
“Het Formule Een Wereldkampioenschap is gestart in 1950. De eerste race werd in Groot-Brittannië gehouden op Silverstone en de serie van zeven races werd bedacht door de FIA. Grand Prix racen is ontstaan in Europa, en de term Grand Prix wordt al vanaf het begin van de vorige eeuw regelmatig gebruikt.”
Wie is de beste Formule 1 coureur ooit?
“Dat is een zeer subjectieve vraag. Michael Schumacher heeft de meeste F1-coureurstitels gewonnen – zeven. Ook Juan Manuel Fangio, die vijf titels won en de sport in de jaren 1950 domineerde, wordt gerangschikt onder de grootste coureurs aller tijden. Dan heb je nog Ayrton Senna en Alain Prost. Prost vertelde me vorig jaar dat het absoluut onmogelijk is om coureurs uit verschillende tijdperken te vergelijken, dus misschien kunnen we alleen maar zeggen wie de beste van zijn generatie is.”
Algemene F1 regels
De Formule Een heeft onlangs een aantal regelwijzigingen ondergaan. Kun je ons iets meer vertellen over de nieuwe Formule 1 regels?
“Het is de eerste keer sinds 2014 dat de sport een belangrijke technische regelwijziging heeft gekend. In 2014 draaide het om de nieuwe hybride turbo motoren. Dat was een formule waar Mercedes in uitblonk en dat heeft ze drie opeenvolgende kampioenschappen gebracht. In 2017 ligt de focus op aërodynamica en banden.”
“We zullen veranderingen in de carrosserie van de auto’s gaan zien en de banden zullen breder worden. Het idee is om de neerwaartse druk te verhogen door het carrosserieontwerp, en de grip te verbeteren door de banden. De auto’s zullen nog sneller gaan, wat een opwindend vooruitzicht is.”
Kun je de FIA F1 regels samenvatten en vertellen hoe ze de sport beïnvloeden?
“Er zijn bijna 100 pagina’s met technische voorschriften, daar kan ik met geen mogelijkheid doorheen gaan. Er zijn zoveel regels omdat de FIA absolute duidelijkheid wil en geen mazen in de wet wil laten, die de teams in hun voordeel kunnen benutten. De technische voorschriften worden uitgedrukt in millimeters, dus je kunt het je voorstellen als een stuk papier waarop een kader is getekend en binnen dat kader creëren de ontwerpers hun racewagens.”
“De belangrijkste punten in de FIA regelwijzigingen zijn dat de totale breedte van de auto met 200 mm toeneemt. De voorvleugel wordt 150 mm breder en de achtervleugel wordt 150 mm verlaagd. De banden worden, zoals gezegd, ongeveer 25% breder: de achterbanden worden 405 mm breed de voorbanden 305 mm.”
“In de sportieve reglementen voor 2017 zijn er echter geen grote veranderingen.”
Moeten fans vrezen dat de nieuwe F1 regelgeving de sport minder interessant maakt?
“Nee, ik denk het niet. De essentie van de Formule Een is evolutie – dat is in vele opzichten zijn raison d’être, dus het is logisch dat de sport zich blijft ontwikkelen, net zoals de technologie van wegauto’s zich de afgelopen 60 jaar heeft ontwikkeld. De racewagens zullen in 2017 sneller gaan dan ooit tevoren vanwege de grotere neerwaartse druk en grip, zodat het echt spannend zou moeten worden. Er heerst enige bezorgdheid dat de nieuwe regels inhalen nog moeilijker gaan maken, en dit is niet zo populair bij de fans. Dat is dus iets om in de gaten te houden voor het komende seizoen.”
F1 is een bijzonder ingewikkelde sport voor buitenstaanders. Kun je de technische voorschriften uitleggen?
“Nogmaals, het wordt moeilijk om ze allemaal door te lopen. Deze regels zijn gemakkelijk te vinden op de website van de FIA, dus als je wat tijd wilt doden, kun je ze daar lezen.”
Formule 1 weddenschappen
Formule 1 is een van de meest populaire wedsporten bij bwin, en fans kunnen kiezen uit een groot aantal wedmogelijkheden, zowel op het kampioenschap als op de individuele Grand Prix races. Om er een paar te noemen:
- Wereldkampioenschap bij de coureurs en bij de constructeurs
- Head to head weddenschappen: welke van twee teams of twee coureurs zal het beter doen in de race?
- Wedden op de kwalificaties
- Welke coureur schuift de meeste plaatsen op in de eerste ronde?
Regels voor wedden
Net zoals de Formule 1 en elke andere sport, heeft wedden zijn eigen regels, ontworpen voor maximaal speelplezier en fair play. Hier kun je zien hoe we wedden op sport leuk, eerlijk en makkelijk maken voor iedereen.