Champions League finale
Champions League finale

Xavier Siméon: “2018 is het meest competitieve MotoGP-seizoen ooit”

Na acht jaar Moto2 komt Xavier Siméon dit seizoen uit in de MotoGP. Het was sinds 1991 en Didier de Radiguès geleden dat we nog eens een Belg in de koninginnenklasse hadden. De 28-jarige Zelos-rijder rijdt op zijn Ducati Desmosedici 2016 voor het Spaanse Reale Avintia Racing-team en beseft dat zijn vuurdoop bij de grote jongens geen evidentie is: “Ik wil volop van deze kans genieten en elke keer als ik op de motor stap mezelf verbeteren.”

Na twee GP’s sta je op een 21ste plaats op 24. Ben je tevreden over je eerste twee prestaties?

Door mijn laatste plaats op de startgrid van de GP van Qatar wilde ik me op voorhand geen doelen stellen. Achteraf kan ik met een tevreden gevoel terugblikken. Ik stelde mijn chrono elke ronde scherper en dat vind ik positief. Ik heb veel ervaring opgedaan en blijf hard werken. Bovendien ligt het niveau in de MotoGP dit jaar erg hoog. Vorig jaar was ik zeker in de punten gevallen met mijn tijden tijdens de GP van Qatar.

Dit jaar is het meest competitieve MotoGP-jaar in jaren, niet alleen op het vlak van rijders, maar ook qua motoren. Het concurrentieniveau is enorm. Als je enkel al kijkt naar de rondetijden van de eerste race, dan is het duidelijk dat dit het meest competitieve seizoen ooit is. Iedereen kan kampioen worden, dus het is zeker geen gewonnen race voor favoriet Marc Marquez.

Wat verwacht je van je debuutjaar?

In de eerste plaats is het natuurlijk een droom die uitkomt. Al sinds mijn jeugd race ik in de belangrijkste kampioenschappen in Italië en Spanje met als doel ooit in de MotoGP te belanden. Makkelijk was het niet, maar ik ben trots dat ik mijn droom kon waarmaken. Maar dat is natuurlijk geen eindstation.

Ik geniet volop van deze kans en wil mezelf elke keer als ik op de motor stap verbeteren om op een zeer goed niveau te kunnen meestrijden. Voor mij komt het er ook op aan om zo snel mogelijk het ritme van het raceweekend te vinden. Op dat vlak kan ik de komende weken en maanden zeker nog stappen zetten. Maar hoe meer races ik rij, hoe beter dat zal gaan. Daar ben ik rotsvast van overtuigd.

Ben je tevreden over je Ducati Desmosedici 2016?

De motor is goed en heeft een zeer goed potentieel. Natuurlijk is het niet de laatste versie en andere motoren zijn het afgelopen jaar verbeterd, maar ik denk dat ik met deze motor zeker kans maak om goede prestaties neer te zetten. Ook met mijn conditie zit het goed. In de winter heb ik er hard aan gewerkt en ik ben goed in vorm, maar het kan natuurlijk altijd nog beter.

Kan je MotoGP vergelijken met Moto2?

In tegenstelling tot in de Moto2 worden de motoren in de MotoGP geleverd door Ducati. Je kan dus niets ontwikkelen, iets wat in Moto2 wel kan. Langs de andere kant beschik ik nu wel over elektronica waarover ik vroeger niet beschikte, het is dus een kwestie van een goed compromis te vinden.

Je bent de eerste Belg in de MotoGP sinds 1991 en Didier de Radiguès. Wat doet dat met jou?

Het is natuurlijk een hele eer en het doet me iets om de kleuren van België te verdedigen op het hoogste niveau van de motorsport. Daarom is het ook jammer dat er geen race op Belgische bodem is. Als Belg op het circuit van Francorchamps te rijden, dat moet fantastisch zijn. ’t Is een van de mooiste parcours ter wereld en het is een schande dat er al zolang geen GP is geweest. Hopelijk verandert dat in de toekomst.

Ik hoop dat ik mijn steentje kan bijdragen aan de populariteit van de motorsport in België. Want het is nu absoluut geen sinecure om Belgische sponsors te vinden. Gelukkig kan ik samenwerken met Zelos en Freddy Tacheny, die er alles aan doen om de motorsport in ons land te promoten.

Zolang de pitspoezen blijven, moet dat wel lukken?

Ik hoop het! Zij hebben altijd deel uitgemaakt van de motorsport en hoop echt dat ze in de MotoGP aanwezig zullen blijven.

X