Odds op: 17/03/2024
Het Formule 1-seizoen 2024 zal de langste campagne ooit worden met 24 races en zes sprintevenementen, van 2 maart tot 8 december.
Er stonden 24 races gepland voor 2023, maar de annulering van de GP van China vanwege reisbeperkingen gerelateerd aan COVID en de Grand Prix van Emilia-Romagna vanwege overstromingen hebben het aantal teruggebracht tot 22. Beide zouden echter dit jaar op de kalender moeten staan.
Drie van de races zullen op zaterdag plaatsvinden, in Bahrein en Saoedi-Arabië vanwege de ramadan en in Las Vegas tegen het einde van het jaar vanwege de noodzaak om de race op een geschikt moment voor Europa te houden.
bwin zal natuurlijk aanwezig zijn met F1-weddenschappen zoals wedden op de winnende coureur, wie er op het podium zal eindigen, wie er in de top 6 zal eindigen, en de naam van het team dat de race zal winnen.
Agenda F1 voor het race seizoen 2024
Race |
Datum |
Lokale tijd |
Start in België |
Bahrein |
Zaterdag 2 Maart |
18:00 |
16:00 |
Saoedi-Arabië |
Zaterdag 9 Maart |
20:00 |
18:00 |
Australië |
Zondag 24 Maart |
15:00 |
05:00 |
Australië |
Dim. 7 April |
14:00 |
07:00 |
China – Sprint |
Zaterdag 20 April |
11:00 |
05:00 |
China – Sprint |
Zondag21 April |
15:00 |
09:00 |
Miami – Sprint |
Zaterdag 4 Mei |
12:00 |
18:00 |
Miami |
Zondag 5 Mei |
16:00 |
22:00 |
Emilie Romagne |
Zondag 19 Mei |
15:00 |
15:00 |
Monaco |
Zondag 26 Mei |
15:00 |
15:00 |
Canada |
Zondag 9 Juni |
14:00 |
20:00 |
Spanje |
Zondag 23 Juni |
15:00 |
15:00 |
Oostenrijk – Sprint |
Zaterdag 29 Juni |
12:00 |
12:00 |
Oostenrijk – Sprint |
Zondag 30 Juni |
15:00 |
15:00 |
Groot-Brittanië |
Zondag 7 Juli |
15:00 |
16:00 |
Hongarije |
Zondag 21 Juli |
15:00 |
15:00 |
België |
Zondag 28 Juli |
15:00 |
15:00 |
Nederland |
Zondag 25 Augustus |
15:00 |
15:00 |
Italië |
Zondag 1 September |
15:00 |
15:00 |
Azerbeidzjan |
Zondag 15 September |
15:00 |
13:00 |
Singapore |
Zondag 22 September |
20:00 |
14:00 |
Verenigde Staten – Sprint |
Zaterdag 20 Oktober |
13:00 |
20:00 |
Verenigde Staten |
Zondag 21 Oktober |
14:00 |
21:00 |
Mexico |
Zondag27 Oktober |
14:00 |
21:00 |
Brazilië – Sprint |
Zaterdag 2 November |
11:00 |
15:00 |
Brazilië |
Zondag3 November |
14:00 |
18:00 |
Las Vegas |
Zaterdag 23 November |
22:00 |
07:00 24 Nov. |
Qatar – Sprint |
Zaterdag 30 November |
16:00 |
14:00 |
Qatar |
Zondag1 December |
20:00 |
18:00 |
Abu Dhabi |
Zondag 8 December |
17:00 |
14:00 |
Wintertest in Bahrein
Terwijl de Formule 1 langzaam ontwaakt uit haar winterslaap na de recente autolanceringen, naderen we enkele van de meest intrigerende dagen op de racekalender: de wintertests. De wintertests vinden plaats van 21 tot 23 februari. Dit jaar vindt de actie plaats onder de woestijnlucht van Bahrein, wat een eerste echte blik biedt op wat het seizoen 2024 zou kunnen brengen.
Er was een tijd dat teams zoveel tijd konden besteden als ze wilden aan het testen van auto’s waar en wanneer ze maar wilden, om alle ontwikkelingen en coureurspraktijk te doorlopen die ze maar konden hopen. Dit is echter niet het geval vandaag de dag, en de 10 teams komen allemaal op dezelfde plaats aan met de laatste technologische ontwikkelingen en aerodynamische aanpassingen, allemaal gehuld in geheimhouding en hoop.
Hoewel dit positieve veranderingen zijn, is het bijeffect dat er heel weinig tijd is tussen de wintertests en de openingsetappe om mogelijke problemen met de nieuwe auto’s op te lossen. Met slechts drie opeenvolgende dagen is de tijd op de baan extreem strak en telt elke seconde om het begrip van de teams – en de coureurs – van hun nieuwe machine te maximaliseren.
Pilootagenda F1
Het team zal zich richten op verschillende belangrijke gebieden:
Betrouwbaarheid: ervoor zorgen dat de auto de ontberingen van een raceafstand en de intensiteit van een snel kwalificatierace kan doorstaan zonder mechanische storingen.
Aerodynamische analyse: gebruik van geavanceerde sensoren en verftechnieken om de luchtstroom over de auto te begrijpen, met als doel meer downforce te ontgrendelen en de luchtweerstand te verminderen.
Prestaties van banden: hoewel Pirelli dit seizoen geen nieuwe compounds meebrengt, is het cruciaal om te begrijpen hoe de FW46 werkt met het bandengedrag om racestrategieën voor 2024 te plannen.
Systeemcontroles: zelfs als er niets kapot gaat, zorgen controles van alle elektronische systemen, inclusief de krachtbronregeling en energierecuperatie, voor de verwachte uitlezingen. Evenzo, met nieuw personeel in het raceteam en een pauze van twee maanden voor de terugkerenden, zijn deze tests het ideale moment om de werking van het team op het hoogste niveau te controleren waar de teams naar streven.
Optimalisatie van de configuratie: tests worden gedurende het hele seizoen uitgevoerd, maar het maximaliseren van de tijd op het circuit van Sakhir zal helpen om de openingsetappe op 2 maart voor te bereiden.
Waar op letten
De felle concurrentie in de Formule 1 betekent dat de wintertests niet alles zullen onthullen, zelfs als alle teams op hetzelfde circuit samenkomen.
Bewust de werkelijke snelheid van de auto’s verbergen tijdens de tests is een tactiek zo oud als de sport, en er is geen manier voor iemand buiten de 10 garages om te weten wat de brandstofniveaus of de testplannen zijn.
Toch zijn er een paar belangrijke elementen om op te letten tijdens de drie dagen.
Rondetijden: hoewel ze nooit het hele verhaal zullen vertellen, zijn rondetijden altijd het startpunt voor speculaties over prestaties.
Lange runs: de consistentie en het bandenmanagement tijdens racesimulaties over meerdere ronden kunnen vaak onthullender zijn dan de pure snelheid over één ronde.
Technische innovaties: nieuwe onderdelen zullen al tijdens de eerste test verschijnen, en wees niet verbaasd als er zelfs tijdens de laatste sessie wijzigingen aan onderdelen worden aangebracht of nieuwe innovaties worden geïntroduceerd.
Reacties van de coureurs: de post-sessie opmerkingen van de coureurs zullen inzicht geven in de kenmerken van de auto en de gebieden die elk team moet verbeteren.